تحولات لبنان و فلسطین

طبق آخرین گزارش‌های مرکز ملی آمار خدمات اصلی‌ترین بخش اشتغال هم میان مردان و هم بانوان در تابستان سال جاری بوده است.

خدمات؛ اصلی‌ترین حوزه اشتغال زنان  و مردان/ بیکاری در بانوان تحصیل‌کرده بیشتر از مردان

به‌گزارش قدس آنلاین، اخیرا مرکز ملی آمار طی گزارشی، آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد در تابستان سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی بانوان نسبت به‌مردان در مناطق شهری نسبت به‌نقاط روستایی کمتر بوده است و بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به‌فصل مشابه در سال قبل یعنی در تابستان ۱۴۰۲، حدود ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی نشان می‌دهد حدود ۱۱.۶ درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین بانوان نسبت به‌مردان و در نقاط روستایی نسبت به‌نقاط شهری بیشتر بوده است.

همچنین طبق داده‌های این گزارش، در تابستان سال جاری سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران، ۴۳.۹ درصد بوده است که این سهم در بین بانوان نسبت به‌مردان و در نقاط شهری نسبت به‌نقاط روستایی بیشتر بوده است.

در این گزارش ‌میزان بیکاری مردمان و زنان در سه گروه ۱۵ ساله و بیشتر، ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۱۸ تا ۳۵ ساله هم مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس آن میزان بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال در مردان ۱۷.۳ درصد در تابستان سال جاری بوده که این میزان حدود ۰.۱ درصد نسبت به‌فصل مشابه سال قبل کاهش داشته است، این میزان برای بانوان ۲۸ درصد در تابستان بوده که اگرچه نشان است کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دارد؛ اما نشان می‌دهد که بانوان در این سن ۸.۷ درصد بیکارتر از مردان بودند.

از طرفی میزان بیکاری در مردان ۱۷ تا ۳۵ سال در تابستان سال جاری ۱۲.۱ درصد بوده که کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به‌فصل مشابه سال قبل را نشان می‌دهد و در مقابل این میزان در بانوان در همین رده سنی ۲۵.۱ درصد بوده که ۱.۵ درصد نسبت به‌فصل مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به‌این آمار اضافه کنید که نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی نشان از این دارد که ۸ درصد از مردمان تحصیل‌کرده در این مدت بیکار بودند که این آمار در میان بانوان تحصیل‌کرده بیکار ۱۹.۵ درصد بوده است.

چنانچه به‌تفکیک اشتغال در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات و نسبت جنسیتی آنان بپردازید خواهید دید که در تابستان سال جاری در بخش کشاورزی ۱۴.۹ درصد مردان مشغول به‌کار بودند و ۱۲.۷ درصد بانوان؛ این آمار در بخش صنعت ۳۴.۹ درصد برای مردان و ۲۵.۱ درصد برای بانوان و در بخش خدمات ۵۰.۱ درصد برای مردان و ۶۲.۲ درصد برای بانوان بوده که نشان می‌دهد بانوان نسبت به‌مردان حدود ۱۲.۱ درصد بیشتر به‌بخش خدمات اقبال نشان داده‌اند.

همچنین سهم جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشترِ فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران  در مردان ۳۱ درصد و در بانوان ۶۰.۹ درصد بوده که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته کاهش در هر دو گروه را نشان می‌دهد و سهم جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشترِ فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان در مردان ۲۳.۲ درصد و در بانوان ۴۷.۶ درصد بوده است که افزایش اشتغال در میان هر دو گروه نسبت به‌تابستان سال گذشته را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.